• Det grenseløse samfunn : en komparativ undersøkelse av to kunnskapsregimer 

      Hanssen, Levi Ottar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-01)
      Hovedproblemet i oppgaven er hvorfor uroen i skolen i forhold til uønsket atferds synes å øke samtidig med at stadig nye profesjoner gjør sitt inntog i skolen. Vi kan derfor spørre om det er en sammenheng mellom uønsket atferd og det økende antall ”eksperter” som foreldre, barn og lærere må forholde seg til i skolen. Har det noe å gjøre med at ekspertkunnskap, bygd på vitenskapelige modeller, ikke ...
    • En skole mellom mekanisme og vitalisme : om innføringen av PALS i grunnskolen. 

      Hanssen, Levi Ottar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-14)
      Oppgaven tar opp innføringen av PALS i grunnskolen. I tillegg tar den opp hvordan skolen i større grad er blitt en mekanisk skole, og at det vitalistiske er på tilbakegang. Dette kan begrunnes med økt fokus på det vitenskapelige som ofte beskrives i esoteriske teorier bare ekspertene forstår. På denne måten mister barn, foreldre og lærere makt i forhold til opplæringen i skolen.
    • PALS i lys av utilitarismen og kantianismen. 

      Hanssen, Levi Ottar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)
      En moralfilosofisk undersøkelse av PALS.